Kvällssnacks

Då och då får jag ett väldigt sug efter något sött på kvällarna. Godis är inte längre ett alternativ för mig under vardagskvällarna, förutom de kvällar då jag tar mig en bit mörk choklad förstås. Istället har jag hittat alternativ, som på bilden här när jag tar mig en kopp rooiboste och lite färsk ananas. Det är mumsigt och sött. Jag har mina tips för att inte bli frestad att stoppa något onyttigt sött i munnen på kvällen.
  • - Förbered en lista eller liknande med veckas mellanmål/kvällsmål i förväg så du vet vad som finns hemma annat än den där chipspåsen från förra helgen. Några tips är färsk frukt, riskaka med avokado, vaniljyoghurt, nötter, hemmagjorda powerbars, etc.
  • - Drick vatten eller en kopp te med lite honung, gärna något fruktigt om det är något sött du är ute efter.
  • - Sysselsätt dig. Många gånger vill man äta för att man inte har annat för sig. Ta fram en stickning, spela lite spel, ring bästa kompisen, ta en promenad.
  • - Gräm dig inte om du råkar stoppa in lite godis någon kväll, man måste faktiskt få unna sig ibland, men låt inte sockersuget ta över, och låt det inte bli för ofta. Även själen behöver något gott ibland, men det finns gränser.
  • - Ha en ätardag i veckan då du får äta det du älskar mest, chips, godis eller vad helst det kan vara. Jag älskar mina chips på fredagar. Det är så jag slappnar av efter en stressig vecka, och de plockar jag inte bort i första taget.
  • - Baka något du är sugen på och säg till dig själv att du får smaka litegrann om du först äter exempelvis en banan. För mycket förbud mår ingen bra av, men se till att kompromissa med dig själv för att skapa en balans.
  • - Borsta tänderna. Ofta vill man inte stoppa in något sött i munnen när man känner tandkrämssmak.
  • - Var här och nu när du äter ditt kvällssnack så smakar det så mycket godare än om du bara slänger in det i munnen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

satt med en klubba och en frukt bredvid mig när jag läste detta,tack vare denna blogg sket jag i godiset o skall nog ta ett nyårslöfte med att inte äta godis...på vardagar,sjukt bra blogg btw :)

2011-12-28 @ 20:37:02
URL: http://http://hakanflicka.blogg.se/
Postat av: ellen :)

haha tack:D

Allt bra idag:)?

2011-12-28 @ 20:51:26
URL: http://lillefotografen.blogg.se/
Postat av: Melissa - Foto¤Vikt

tack för tipset, tänkvärda ord

2011-12-28 @ 23:29:51
URL: http://lavali.blogg.se/
Postat av: SveaJ

Vilka bra tips! jag har en dålig ovana att äta mycket onyttigt, som nu precis - men ska ta mig en apelsin istället tror jag :)

2011-12-29 @ 16:49:12
URL: http://sveaj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0