Lite kort om mindfulness

Mindfulness är en form av avslappning, eller ett sätt att lära sig leva i nuet. Det kan tyckas lätt, men hur ofta spenderar vi inte tid med att grubbla över sånt som hänt oss som vi ångrar eller skulle gjort annorlunda, eller sånt vi önskar ska hända inom en snar framtid. Brukar du kanske planera nästa resa redan innan du varit på den som är planerad om någon månad? Kanske brukar du oroa dig för hur du ska lösa ett problem som du inte har en aning om hur du ska bemöta? Allt som oroar, allt vi ältar och allt som kan hända men kanske aldrig händer, varför lägger vi så stor vikt vid det? Innan jag sprang på begreppet mindfulness trodde jag att jag levde ett balanserat liv. Det är först nu, efter två år av träning med att leva i nuet som jag inser att det går att bli en lugn och fridfull människa som inte ältar och som njuter av allt det viktiga i livet. Jag inser att mindfulness kan låta lite hokus pokus och väldigt onaturligt för många, det tog många veckor innan jag kunde slappna av och göra min första mindfulnessövning på fullt allvar. Det går inte på en dag, och bara så du vet, det går att lära gamla hunder att sitta :)



Stanna upp en stund. Stopp.

Vad ser du runt omkring dig? Vad känner du i kroppen? Har du någon människa i din närhet som betyder väldigt mycket för dig men som du näst intill tar för givet? Hur känns det i kroppen? Har du gjort en kroppsskanning någon gång, för att verkligen känna din kropp. Det kräver sin sinnesnärvaro och jag tror, även om det låter lite överdrivet, att alla behöver ta sig tiden att göra det ibland, för att lära känna sig själva på riktigt.

Andas.

Sätt dig ner på en stol. Ta tre djupa andetag. Fokusera inte på något annat än dina andetag. Dyker det upp massvis med tankar i huvudet? Isåfall behöver du nog öva dig på att vara här och nu. Ibland behöver vi tid att blockera våra tankar, att bara vara i nuet.

Det här är allt annat än lätt. Att gå in på djupet av vad mindfulness är skulle ta enormt lång tid. Det handlar om så mycket mer än bara vara här och nu, det handlar om att kunna tackla svårigheter, att lyssna på sin partner, att stanna upp i situationer och följa sitt förnuft. Jag kan lova er att jag inte hade varit där jag är idag om jag inte gått min mindfulnessutbildning de senaste två åren. Tack vare den har jag kommit långt, med mig själv och i min relation. Jag lever nu i en mycket trygg relation med den person jag älskar över allt annat. Jag vet att jag inte hade varit här om jag inte stannat upp i tid.

Om din kropp säger ifrån, om stressen håller på att äta upp dig inifrån så kan jag nästan garantera dig att du behöver lära dig att vara här och nu, att du behöver lära dig lyssna till din kropp. Det finns få saker som är så viktigt som att lyssna på sin kropp.

Eftersom jag inte alls vet vilket sorts intresse det finns för mindfulness bland mina läsare får ni självklart ställa frågor om ni undrar något så ska jag svara efter bästa förmåga. Det här är ett stort begrepp och det finns massvis att lära.

Kommentarer
Postat av: Karro och King :)

Spännande :)

2011-12-31 @ 11:51:12
URL: http://www.karroochking.se
Postat av: sosweetie

vilken fiin blogg du har, kika gjärna in på min blogg och kommentera då blir jag glad,följ den gjärna också ;) :), KRAM :D

2011-12-31 @ 15:39:24
URL: http://sosweetie.blogg.se/
Postat av: Bodypalace

allt handlar om positiv energi :)

2012-01-01 @ 11:00:04
URL: http://bodypalace.blogspot.com
Postat av: Alexandra

Det här låter som att det skulle passa mig. Hur kan man få reda på mer?

2012-01-03 @ 15:08:35
URL: http://www.Alexandra-lindgren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0