Var här och nu

Det finns många tillfällen i mitt liv då jag känt mig redo att dra täcket över huvudet och aldrig någonsin vakna igen. Vissa erfarenheter är alldeles för personliga för att delge här, medan andra är sådana som gett mig styrka utöver det vanliga. Min mamma gick bort när jag var 11 år gammal. Det kan tyckas att ämnet är lite udda att ta upp i en blogg som den här, men det känns faktiskt mycket naturligt. I och med hennes bortgång har jag fått lära känna en annan sida av mig själv, en sida som många inte (lyckligtvis) behöver uppleva förrän långt senare än i vuxen ålder. Jag har fått lära känna mina känslor, hur jag fungerar i mycket svåra situationer och vad jag gör med mig själv.
Anledningen till varför jag tar upp det här handlar främst om det faktum att jag känner många som varit med om svåra saker och som tagit till exempelvis mat för att stilla de svåra känslorna. Jag är uppväxt i en familj där vi pratat om det som händer och sker, vilket då i sin tur har resulterat i att jag inte behövt trycka undan det jag känner, utan istället kan ta till vara på mina känslor och leva i dem. Ett tag resulterade detta dock till att jag blev överdrivet känslosam och blev diagnostiserad med något som kallas instabil personlighetsstörning. Detta är dock någonting jag levt med i hela mitt liv men som yttrat sig extra tydligt efter två mycket svåra upplevelser i mitt liv. Jag har alltid varit en känslomänniska, men när jag var tvungen att gå igenom vissa svårigheter i mitt liv utvecklades jag till en person som reagerade extra starkt på alla sorters känslor, oavsett åt vilket håll de gick. Tack vare två års intensiv terapi är jag nu på banan och har mycket goda kunskaper om hur man bäst hanterar sina känslor, tankar, ångest och liknande. Individualterapi såväl som gruppterapi har lärt mig knepen. Jag vet inte var jag skulle vara om det inte vore för dessa två år och min alldeles fantastiska terapeut.
För mig handlar hälsa inte enbart om fysisk hälsa utan även om psykisk hälsa, som ni kanske förstår när ni läst texten här ovan. Träning är inte viktig enbart för kroppen, utan även för själen. Mindfulness har kommit att bli ett mycket viktigt begrepp för mig. Mindfulness handlar om att vara närvarande i nuet och är en del av den terapiform jag var delaktig i under två år, nämligen DBT, Dialektisk Beteendeterapi.
Jag vill dela med mig av mina främsta tips för att vara här och nu, det finns väldigt många, men dessa hjälper mig.
  • - Ta några minuter varje dag då du sätter dig ner och känner igenom kroppen. Hur känns den? Är den spänd? Avslappnad? Har du ont någonstans? Pirrar det av lycka i magen? Vad känner du?
  • - Välj en aktivitet varje dag då du är helt och hållet mindful. Ett exempel är när du dricker ditt morgonkaffe. Tänk enbart på ditt kaffe. Ägna dig helt och fullt åt att mäta upp kaffet, hälla i vattnet, lyssna till ljuden som uppstår, känn efter hur det doftar. Vilka tankar väcks när du ägnar dig åt ditt kaffe? Använd alla dina sinnen till att befinna dig i stunden.
  • - Om du är upprörd över någonting - andas. Det kan låta banalt, men det hjälper. Djupandning med långa djupa andetag tar ner dig på jorden och gör dig mindre hetsig och hjälper dig att klara mer än du tror.
  • - Fundera över sådant som varit positivt i ditt liv just idag. Kanske kan det vara att din sambo lämnade kvar den sista smörgåsen till dig, eller att solen skiner, att det fortfarande är plusgrader ute, att du hade råd att köpa den snygga tröjan du suktat efter eller att det så otroligt skönt att kunna slappna av i ett härligt skumbad på morgonen.
  • - Unna dig något som gör dig lycklig.
  • - Visa någon i din omgivning hur mycket han/hon betyder för dig.
Ärligt talat skulle jag kunna lista massvis av saker du skulle kunna göra för att bli en lyckligare person. Jag kommer säkerligen återvända till ämnet fler gånger eftersom jag själv vuxit oerhört som människa tack vare mindfulness. Troligtvis kommer ni vara precis som jag var i början, otroligt skeptiska. Det kändes oerhört löjligt och onaturligt, men allt eftersom tiden gått har det blivit en naturlig del av livet. Jag mår så oerhört mycket bättre som person idag när jag kan vara här och nu och inte i framtid eller dåtid. Njut av nuet!

Kommentarer
Postat av: Malin

Vad glad jag är att du lämnade en kommentar hos mig så jag kunde hitta till dig.

Jag gillar det du skriver och kanske kanske kan du ha lite positiv påverkan på mig när det kommer till träning...;-)



Kram och gott nytt år

2011-12-29 @ 16:32:43
URL: http://www.levalite.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0