Juice mot te

Varje morgon förra året (utom sista två veckorna) startade jag morgonen med ett glas juice. Juice är otroligt gott och jag vaknar ofta mycket törstig, vilket gör att det är enkelt att svepa i sig ett glas. Numera dricker jag mer vatten under dagarna vilket gör att jag inte vaknar lika törstig. Nyligen insåg jag att jag inte kan leva på att dricka juice varje morgon, utöver en ordentlig frukost såklart, och har nu bytt ut den vanan mot en stor kopp grönt te varje morgon. På helgerna lyxar jag däremot till det med juice. Det är mycket bättre att få i sig frukt i fast form än i rinnande form och jag äter därför också gärna en frukt på morgonen istället för juicen.
Jag har insett att det inte behöver betyda någon jättesak att ändra vanor, och allt måste inte ske på en och samma gång. I och med att jag har svårt för kolhydrater på morgonen har jag under lång tid ätit fil eller naturell yoghurt med hemmagjord musli. Bröd är ingenting för mig och gör mig segstartad. Mellanmål har jag också länge haft vana att äta, gärna med en kopp grönt te till. Nu dricker jag alltså även te på morgonen. Svart te har jag aldrig tyckt särskilt mycket om och grönt te har dessutom bättre egenskaper än svart.
Mycket handlar nog också om vilka vanor man vill ändra, och om man ens vill ändra några vanor. En vana jag börjat ändra nyligen är min tid framför datorn. Istället för att sitta långa stunder vid datorn har jag tagit för vana att resa mig upp och promenera runt i lägenheten eller ta en ordentlig promenad, inte sätta på datorn alls, träna eller göra något annat. Min tid vid datorn har minskat avsevärt och bytts ut mot andra aktiviteter.
Har du någon vana du skulle vilja ändra? Vilken, och hur skulle du vilja ersätta den?

Kommentarer
Postat av: Caroline Dahlén

sv: Tack så mycket, roligt att höra :)

2012-01-02 @ 14:03:37
URL: http://carolinedahlen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0